search

One way vision raamfolie: welk perforatie percentage kies je?

Geschreven door Ingrid de Boer | 9 juli 2019

Volg mij op:

One way vision folieOne Way Vision folie is populair printmateriaal als het gaat om raamdecoratie en reclame-uitingen op ramen. Wat niet zo gek is, gezien de ideale toepassing voor situaties waarbij je graag naar buiten wil kunnen kijken, terwijl de mensen buiten de print zien. Denk aan een stadsbus. Zo kun je ook etalages of glazen wanden optimaal benutten als advertentieruimte en tegelijkertijd wel een eenzijdige doorkijk behouden. Dit laatste voordeel is mogelijk doordat de folie grotendeels geperforeerd is. In de volksmond wordt het product daarom ook wel gaatjesfolie genoemd. Dit folie is verkrijgbaar in diverse varianten en perforatie percentages. Wat deze percentages inhouden en wanneer je welke folie kiest, lees je in dit blog. 

Getallen perforatie en printoppervlak uitgelegd

Om van binnen naar buiten te kunnen kijken, wordt de folie voorzien van perforaties. De mate waarin de folie voorzien is van deze gaatjes, wordt aangegeven in een percentage. Het perforatie percentage, aangegeven als bijvoorbeeld 40/60 of 50/50, bepaalt voor welke toepassing de folie geschikt is. Maar waar staat dit percentage precies voor? Het perforatie percentage geeft altijd aan hoeveel procent van de folie geperforeerd is (bijvoorbeeld 40%) en daarbij wordt dan duidelijk hoeveel nog als printoppervlak gerekend kan worden (bijvoorbeeld 60%). In de basis geldt, hoe meer printoppervlak, hoe beter en duidelijker de print te zien is en minder doorkijk mogelijk is. Tegelijkertijd geldt omgekeerd; hoe groter het perforatie percentage, hoe beter het zicht van binnen naar buiten is.

Het juiste perforatie percentage voor jouw One Way Vision folie

Natuurlijk is de kwaliteit van de folie cruciaal voor het weergeven van de print, maar ook het perforatie percentage speelt een grote rol. Wanneer kies je nu voor een hoog of laag percentage? Daar heb je een handig geheugensteuntje voor! Stel je jezelf hierbij de volgende twee vragen:

    1. 1. Is de zichtafstand groot? Bijvoorbeeld een hoog gebouw?

Kies dan voor een hoog perforatie percentage, meestal is dat een percentage van 50%. Met zichtafstand wordt bedoeld hoe ver het publiek van je geprinte boodschap af staat. Bij hoge gebouwen bijvoorbeeld is dit behoorlijk ver. Door de afstand valt het hogere perforatie percentage aan de printzijde nauwelijks op, in dat geval heb je liever een beter zicht voor de mensen die van binnen naar buiten kijken.

  1. 2. Is de zichtafstand klein? Bijvoorbeeld een winkelpand?

Kies dan voor een laag perforatie percentage, meestal is dat een percentage van 33%. Dit is bijvoorbeeld het geval bij een etalage van een winkelpand waarbij het publiek op nog geen meter afstand van het raam kijkt. Bevat je ontwerp kleine teksten of gedetailleerde afbeeldingen? Kies dan voor een nog lager perforatie percentage, bijvoorbeeld van 20%. Op deze manier komen je print en reclameboodschap het beste over. De afbeelding en teksten zijn dan vele malen duidelijker en de kleuren zijn bovendien een stuk levendiger.  

One Way Vision raamfolie & voertuigen

We hebben het nu gehad over het plaatsen van One Way Vision folie op gebouwen, maar er is meer mogelijk. Zo kan de folie ook op vervoersmiddelen, zoals treinen of bestelwagens, worden toegepast. Ook stadsbussen zijn een ideaal reclame medium en worden met grote regelmaat beplakt met One Way Vision folie. Je wilt echter wel dat reizigers in de bus naar buiten kunnen kijken. Een 50/50 folie is in dat geval daarom de meest geschikte keuze. Daarmee valt zowel de boodschap goed op, en hebben de reizigers een fijn zicht naar buiten tijdens hun reis.

Klaar om gezien te worden?

Ik heb in dit blog besproken wat One Way Vision folie is en hoe je weet welk perforatie percentage te kiezen. Benieuwd hoe je deze raamfolie aanbrengt? Dat lees je in dit blog. Of wil je eerst meer inspiratie opdoen voordat je zelf aan de slag met One way vison raamfolie? Download dan onderstaand inspiratieboek boordevol mooie ideeën!   
Inspiratieboek One Way Vision

Bron beelden: https://www.clearfocus-europe.com

Onderwerpen: Presenting, Mounting

Nieuwste artikelen:

Contact opnemen